Resultatet av experimentet…

Sorry, jag lovade ju i fredag att jag på lördagen skulle visa resultatet av det jag höll på med. Hela lördagen försvann och helt plötsligt så var gästerna i dörren. Jag panikfotade desserten innan jag slängde in den i kylen men så här blev resultatet:
Jag blev ganska nöjd med hur det hela blev även om själva botten inte blev så ”macaronig” som jag hade hoppats på. Skappelsen är helt enkelt en stoor macaron som jag sedan dekorerade med hallon, vit chokladkräme på mascarpone och satte en physalis som kronan på toppen tillsammans med lite rivna pistagenötter. De överblivna hallonen mixade jag till en slät kräm som jag sedan stänkte runt lite på tallriken. Kombinationen med de lite syrliga hallonen och den vita chokladkrämen var ljuvlig.

Här kommer receptet på den vita chokladcremen;
100 gram vit choklad av bra kvalitet
85 gram mascarponeost
1 dl vispgrädde

Värm upp grädden men låt den inte börja koka. Bryt chokladen i mindre bitar och låt den smälta i den varma grädden. Låt blandningen svalna lite och vispa sedan den helt kall med elvisp. Rör sedan ner mascarponen i krämen och vispa ytterligare. Hela blandningen ska lännas lite luftig. Svish in med blandningen i kylen och låt det stå där 3-4 timmar och tjocka på sig. Sen har den lagom konsistens för att börja spritsa!

5 tankar på “Resultatet av experimentet…

Lämna en kommentar